مرکز تلفن دستگاهی است که وظیفه ی مدیریت کلیه ی تماس های تلفنی را عهده دار می باشد .مراکز تلفن انواع گوناگونی دارند که از میان آن ها مراکز تلفن آی پی و مراکز دیجیتال توجه بیشتری را به خود جلب می کنن .برند های مختلفی از جمله پاناسونیک و زد تی ای در مراکز دیجیتال و سنگما و گرند ستریم در مراکز آی پی به فعالیت می پردازند .این مراکز در سازمان های بزرگ که تعداد خطوط شهری محدود و کاربران زیاد هستند قدرت خود را نشان می دهند و می توانند در هزینه و وقت کاربران مجموعه صرفه جویی قابل توجهی انجام دهند.مراکز تلفن می توانند به وسیله کارتهای اپشن که در شلف ها ی خودشان و یا برد اصلی نصب میگردد سناریو هایی مثل درب بازکن .وصل شدن به خط تولید کارخانه بی سیم های دکت پاسخگویی به وسیله کامپیوتر نصب به سرویس پیجینگ کارخانه و سیستم نظارت تصویری را در بر گیرد مرکز تلفن می تواند سرعت کارایی ارتباطات را سهل وساده می کند در یک سازمان بهره وری و راندمان با استفاده از مرکز تلفن با لاترمی رود.
مراکز تلفن تحت ویپ می توانند علاوه بر برقراری ارتباط به صورت فیزیکی با استفاده از سیم اقدام به برقراری ارتباط بدون مرز بر بسر شبکه را نیز داشته باشند که این قابلیت به مجموعه هایی که دارای زیرساخت شبکه هستند کمک می کند تا از پرداخت هزینه های گزاف برای تماس های بین شهری و یا بین المللی دوری کرده و با پایداری و کیفیت بسیار خوب به برقراری تماس های خود در هر کجای جهان که بستر شبکه موجود باشند بپردازند.